fbpx

Farby nás podvedome ovplyvňujú. Strategické používanie farieb je dôležitým marketingovým nástrojom. Správny výber farieb môže v človeku vyvolať celú škálu emócií. A taktiež ovplyvňujú chuť a jej vnímanie. 

Aký vplyv má teda farba šálky, z ktorej konzumujete kávu (či iný nápoj) na jej chuť a celkový zážitok? 

Konkrétna farba vyvoláva určitý prvý dojem a začne stimulovať zmysly. Naša myseľ na farby psychologicky reaguje a vyvoláva rôzne asociácie. Keď to konkretizujeme na konzumáciu kávy, znamená to, že máme isté očakávania o chuti ešte skôr ako sa zo šálky vôbec napijeme. 

V jednej štúdii psychológ Ernest Dichter skúmal aký má vplyv farba na chuťové posudzovanie kávy. Veľmi zjednodušene išlo o to, že ľuďom nalievali zakaždým tú istú kávu ale z inak zafarebnej konvice a mali zhodnotiť ako vnímajú chuť. Väčšina účastníkov sa zhodla, že káva nalievaná z hnedej konvice bola príliš silná, zo žltej trochu slabšia, z červenej sa im zdala chuť veľmi výrazná a plná a z modrej im prišla káva chuťovo jemná. 

Od vtedy sa na túto tému spravilo niekoľko ďalších výskumov a dá sa povedať, že farba šálky môže v určitých kávach podporiť alebo potlačiť vnímanie základných chutí ako je sladkosť, slanosť, kyslosť a horkosť. Napríklad ak preferujete plné horkejšie a zemitejšie chute, môže vám v ich vnímaní pomôcť práve šálka tmavých, zemitých farieb. Ak ste radej za kyslejšie chute, zelená alebo žltá farba pripomínajúca limetku či citrón môže ešte viac vyzdvihnúť ovocnosť svetlo pražených káv. 

Kávová mapa

Amerika

Afrika