Farby nás podvedome ovplyvňujú. Strategické používanie farieb je dôležitým marketingovým nástrojom. Správny výber farieb môže v človeku vyvolať celú škálu emócií. A taktiež ovplyvňujú chuť a jej vnímanie.
Aký vplyv má teda farba šálky, z ktorej konzumujete kávu (či iný nápoj) na jej chuť a celkový zážitok?
Konkrétna farba vyvoláva určitý prvý dojem a začne stimulovať zmysly. Naša myseľ na farby psychologicky reaguje a vyvoláva rôzne asociácie. Keď to konkretizujeme na konzumáciu kávy, znamená to, že máme isté očakávania o chuti ešte skôr ako sa zo šálky vôbec napijeme.
V jednej štúdii psychológ Ernest Dichter skúmal aký má vplyv farba na chuťové posudzovanie kávy. Veľmi zjednodušene išlo o to, že ľuďom nalievali zakaždým tú istú kávu ale z inak zafarebnej konvice a mali zhodnotiť ako vnímajú chuť. Väčšina účastníkov sa zhodla, že káva nalievaná z hnedej konvice bola príliš silná, zo žltej trochu slabšia, z červenej sa im zdala chuť veľmi výrazná a plná a z modrej im prišla káva chuťovo jemná.
Od vtedy sa na túto tému spravilo niekoľko ďalších výskumov a dá sa povedať, že farba šálky môže v určitých kávach podporiť alebo potlačiť vnímanie základných chutí ako je sladkosť, slanosť, kyslosť a horkosť. Napríklad ak preferujete plné horkejšie a zemitejšie chute, môže vám v ich vnímaní pomôcť práve šálka tmavých, zemitých farieb. Ak ste radej za kyslejšie chute, zelená alebo žltá farba pripomínajúca limetku či citrón môže ešte viac vyzdvihnúť ovocnosť svetlo pražených káv.